We spraken Charlie’s soda over suiker en de toekomst van frisdrank

Laatst spraken we met Sander de Jonge, ondernemer en eigenaar van Charlie’s soda, over suiker en de toekomst van frisdrank. Sander, zelf frisdrankliefhebber, zocht vier jaar geleden naar een gezonder alternatief maar kon dat niet vinden. Dus ontwikkelde hij 2 jaar lang zelf aan een product. En, bouwde hij aan zijn grotere doel om naast Coca-Cola in het schap terecht te komen. “En dat is niet zo simpel”, legt Sander uit.

Suiker is uit

Aan de ene kant verliezen in Nederland producenten van suikerhoudende producten terrein. Aan de andere kant zijn alternatieve frisdrankmerken zoals Club Mate en Fevertree tonics populairder dan ooit. Vorige maand opende er zelfs een speciale, nieuwe stijl frisdrankwinkel in Amsterdam, gespecialiseerd in kleinschalige frisdranken en mix drinks.

Over ‘of een suikertaks voor frisdranken ook een goed idee is in Nederland’ zijn de meningen
verdeeld. Sander vindt dat op zich een prima idee, maar vooral moet het “goed geïnterpreteerd worden”. “De sector is aan het veranderen en dat betekent dat betere producten er nu ook last van zouden hebben. Een transparant etiket helpt sowieso goed, dat helpt mensen een bewustere keuze te maken. En, je moet mensen gewoon niet om de tuin leiden”, stelt Sander.

“Ook moeten we wennen aan minder suiker”, zegt Sander. “Met Charlie’s soda gaan we daar in mee en zullen ons product dus ook verder ontwikkelen en steeds minder suiker toevoegen”.

Charlie's soda

Groene smoothies zijn niet het alternatief

“Helemaal (100%) zonder suiker gaat niet, want dan heb je water en de suiker geeft ‘body’ aan de frisdrank”, legt Sander uit. Nu bevat Charlie’s soda ongeveer 2/3 aan suiker in vergelijking met Coca-Cola.

“En, kokoswater en groene smoothies zijn misschien wel gezond, maar niet een alternatief voor de gemiddelde frisdrankdrinker, vertelt Sander. Die zijn toch meer op zoek naar een goedkoop blikje in het frisdrankschap”.

Tussen Coca-cola en Schweppes in het schap

Sander wil met Charlie’s soda dus juist tussen Coca-Cola en Schweppes in het schap liggen en hiermee concurreren. En dat klinkt even uitdagend als dat het is. “Het is heel anders om een niche (duurder) product op de markt te brengen. Maar met Charlie’s soda wil ik juist een product van hoge kwaliteit maken, zonder ‘fake stuff’ en een lage prijs hanteren. Hiermee wordt het voor iedereen toegankelijk.”

“Mensen worden zich meer bewust van wat er in hun eten, en drinken zit. We hebben het dan niet alleen over suiker maar vooral ook over alle kunstmatige toevoegingen”, legt Sander uit. In Charlie’s soda zit suiker, koolzuurhoudend water, fruitsap (concentraat) en natuurlijke aroma’s. “En, dus geen ‘fake stuff’ oftewel kunstmatige geur-, kleur- en smaakstoffen.”

“Er gaat tussen de 10 en 25% fruitsap in Charlie’s soda. En dat is relatief veel, wanneer je het vergelijkt met bijvoorbeeld Sprite (0%) en ook Orangina (16%)”.

Charlie’s, just bursting with flavour! #yummy #slurp #charliesnatural #nofakestuff

A photo posted by Charlie's Natural Soda (@charliesnatural) on

De standaard verschuiven

Sander legt uit dat; “het pas echt mogelijk wordt om te concurreren met Coca-Cola als je grote volumes kunt verkopen, want dan kun je je prijs laag houden”. “En, tegelijkertijd zou het helpen als we als consumenten accepteren dat de prijzen wat hoger liggen voor eerlijke producten”.

“Ook wordt de keuze veelal bepaald door de inkopers van Albert Heijn, Jumbo, Marqt enzovoorts”. Sander is daarom continu met hen in gesprek: “Wanneer in het retailschap meer ruimte geboden wordt voor kleinere merken die de standaard willen verschuiven, maken we met zijn allen een stap richting een gezonder en beter alternatief”.

Deel dit artikel:
Pin It

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *