SwitsSoda brouwt frisdrank van mout

SwitsSoda

Enkele weken geleden vond ik een flesje bij de voordeur. Gewikkeld in papier was een nieuw frisdrankje. Een prototype van een merk dat zeer binnenkort in de verkoop gaat. Het flesje had geen label, in plaats daarvan een persoonlijke boodschap van de makers van SwitsSoda.

Trend: natuurlijke frisdranken

Het drankje was afkomstig van Wilfred (22), Sander (27) en Stefan (22). Drie vrienden die deze maand hun frisdrankmerk gaan lanceren en verkopen.

Zowel in het binnen- als buitenland zien we veel alternatieve frisdranken geïntroduceerd worden, vaak op basis van natuurlijke ingrediënten. Deze merken haken in op een vraag vanuit de markt naar natuurlijke frisdranken, het liefs met zo min mogelijk suiker. Lees hier andere verhalen over frisdrankmakers in Nederland zoals van Charlie’s Soda en YAYA Kombucha.

SwitsSoda: van de ground-up

SwitsSoda hoopt een eigen draai te kunnen geven aan het begrip frisdrank, door iets nieuws te introduceren. Een natuurlijke frisdrank op basis van mout die op smaak gebracht is met échte kurkuma en salie.

Het drietal achter dit merk leerden elkaar kennen tijdens hun studie in Amsterdam en hebben sindsdien altijd in de horeca gewerkt. Eten en drinken is hun passie. In februari dit jaar begon er iets te kriebelen. De mannen wilden meer.

In een warme kroeg in de winter kwamen ze op het idee om samen een frisdrank te creëren.

“We wilden iets van de ground-up maken wat we hier nog niet kennen. Ons idee van frisdrank is een drankje wat veel minder suiker heeft, en toch feestelijk en smaakvol kan zijn” Zegt Wilfred.

Fris en feestelijk

En feestelijk is het zeker. Bij de eerste slok proef je een natuurlijk fris product gemaakt met echte ingrediënten zoals verse salie. En dat smaakt naar meer.

Snelheid is cruciaal

En dit is nog maar het begin. In de SwitsSoda brouwerij in Den Dolder worden talloze smaakvariaties gecreëerd, getoetst en verfijnt. Snelheid is cruciaal. Het heeft ongeveer 2 maanden geduurd van concept in februari naar product. In april start de verkoop.

“De snelheid was van belang want nu is het moment om te bouwen aan de zomer. Dus was het cruciaal om zo veel mogelijk mensen bij ons proces te betrekken. We geven iedereen een inkijk in ons proces en iedereen mag feedback geven. Over de smaak, onze fles, het logo. Wij hebben geen geheimen”

Door gebruik te maken van social media en door mensen om zich heen te verzamelen als testers wist SwitsSoda in een hele korte tijd hun prototype drankje af te maken. En ze zijn nu klaar voor de zomer.

Het merk hoopt dit jaar nog tussen de 50 en 100 klanten fan te kunnen maken. Tergelijkertijd geeft Wilfred aan dat het geen zomers product is.

“Wij gaan in het najaar nieuwe smaken ontwikkelen die aansluiten bij het moment”.

De visie van SwitsSoda is ambitieus, maar dit drietal lijkt er klaar voor. Volg het avontuur op @switssoda.

Deel dit artikel:
Pin It

Leave a Reply

Your email address will not be published.